Bevallom, már hallottam a Google Tanterem (Classroom) nevű alkalmazásról, de ideje volt közelebbről is szemügyre venni.
Ez az ingyenes alkalmazás segíti a pedagógus és a diák közötti kommunikáció létrejöttét és fenntartását, a tanár számára segítséget nyújt a feladatok létrehozásában és megszervezésében, valamint a visszajelzésben. Számos előnye van, többek között az, hogy mindenki számára (aki rendelkezik Google fiókkal) hozzáférhető, egyszerű kezelőfelülettel rendelkezik, így átlátható. Környezetbarát, hiszen az adminisztrációs, illetve számonkérési feladatainkhoz nincs szükség papír felhasználására, és ezáltal időt is spórol a felhasználóknak, mivel a számítógépen gyorsabban lehet írni, szükság esetén javítani. Internetkapcsolattal bármilyen eszközről elérhető, így helyet is spórolhatunk vele a táskánkban, ha ezáltal csupán egy tabletre vagy kisebb méretű laptopra van szükségünk a feladataink ellátásához.
Aki szemléletesen szeretne megismerkedni az alkalmazással, ajánlom az alábbi videót:
A Google tanteremhez csatloható egy Google Drive mappa is. Ez a csoport (osztály) számára elérhető, és lehetőség van arra is, hogy közösen szerkesszék a benne található dokumentumokat (például egy Google Bemutató-ban létrehozott fájlt, amelyben a diákok közösen összerakhatnak egy prezentációt csoportos feladatként).
A Naptár funkciót használva előre rögzíthetjük a számonkérések időpontjait, így a diákoknak lehetőségük van időben megtervezni az időbeosztásukat a felkészülésre.
A Fal nagyon hasonlít a Facebook idővonalára. Mivel Facebook-fiókkal a legtöbben rendelkeznek, így egész biztosan nem fog nehézséget okozni senkinek a Tanterem használata sem. Ezen a felületen kiemelten láthatjuk a sürgős feladatokat, így azok biztosan nem maradnak elfeljtve. A Falra három féle bejegyzést tehetünk közzé: feladatokat, bejegyzéseket, valamint kérdéseket, amelykre a diákok válaszolhatnak.
Úgy vélem, ez az alkalmazás sokkal inkább tanulástámogató, illetve tanulásszervező eszközként használható az oktatási folyamatban. Például bejegyzésekben megoszthatjuk a fontos információkat (mondjuk a történelemdolgozat témaköreit), megjegyzéseket a tananyaghoz, esetleg emlékeztető üzenetet bizonyos feladatok (például tudásfelmérő kvíz kitöltése) elvégzésére. Feladat létrehozásakor több lehetőségünk van pedagógusként: például történelmi esszéfeladatot lehet feladni a hozzátartozó utasításokkal, így nem fordulhat elő, hogy egy tanuló nem jól írta le a feladatot az órán, valamint nincs szükség papír felhasználására sem, ha azt szeretnénk, hogy azt a diákok közvetlenül kapják meg. Létrehozhatunk tesztfeladatot, amelyben ellenőrizhetjük a diákok spanyol nyelvtudását, például behelyettesítéses feladattal, de tehetünk fel dolgozatra való felkészülést segítő mintafeladatokat, gyakorlásokat is. Mivel a diákok is tudnak bejegyzéseket írni, így feltudják tenni az esetleges kérdéseiket, akár a tananyaggal, akár az óra menetével kapcsolatban.
Az alkalmazás nagy előnye, hogy az osztály összes tagja látja a bejegyzéseket, feladatokat, határidőket, akkor is, ha nem tudott részt venni az órán, így sokkal könnyebb pótolni az elmaradásokat, illetve nem a társak (sokszor téves) félinformációira kell alapozni a felzárkózást. A tanár munkáját is megkönnyíti, hiszen mindenki számára tisztázott, hogy mik a feladatok kritériumai, és hogy mi hangzott el, vagy mi nem a tanórán.
Hátrányként a Google fiók szükségességét tudnám megemlíteni: a használatához mindenképpen szükség van rá, hiszen mindenkinek részt kell vennie ebben a digitális közösségben ahhoz, hogy hatékonyan tudjon működni, és ha már csak egy valaki akad, aki nem tud hozzá csatlakozni, már nincs lehetőség kiaknázni a használat előnyeit. Ez a nagyobb diákoknál nem gondolom, hogy problémát jelentene, viszont az általános iskolában előfordulhat: ez esetben a szülők segítségét van lehetőség igénybe venni, és az ő fiókjukon belül használni, vagy megkérni őket, hogy segítsenek gyermeküknek egy fiók létrehozásában és kezelésében.
Felmerülhet a kérdés, hogyha úgyis minden felkerül erre a felületre, akkor miért figyelne a diák az órán? Ezt véleményem szerint úgy a legegyszerűbb kiküszöbölni, ha nem kerül fel minden: a tanagyag csupán vázlatosan, esetlegesen ajánlott olvasmányokkal ellátva lenne közzé téve, és az alkalmazást főleg a tanulás támogatásának eszközeként lehetne igénybe venni, így téve elkerülhetetlenné az egyéni munkát, energiabefektetést.